Průvodce Slováckem - Slovácko na vlastní srdce

Pravidelný sloupeček ve Slováckých novinách: O Zemkovi, Knížákovi i Uprkovi

 

O Knížákovi, Zemkovi i Uprkovi 

Minulý týden jste se mohli dočíst v těchto novinách o významné události, která se týká našeho Slovácka - Nadace Moravské Slovácko a Národní galerie v Praze podepsaly smlouvu, na základě které se uskuteční v pražské Valdštejnské jízdárně v roce 2011 velká výstava malíře Joži Uprky. Rád bych se k této události vrátil několika poznámkami.

Tedy, život Joži Uprky známe docela detailně. Mnohem méně známe život toho, kdo je nyní s Uprkou spojován nejvíce - tedy život podnikatele Zdeňka Zemka, který podepisoval s generálním ředitelem Národní galerie Milanem Knížátkem onu smlouvu. Chtěl bych tedy napsal pár slov o tomto podnikateli a nakonec přidat vzpomínku na Milana Knížáka.

Nestává se často, že bych Zdeňka Zemka potkával, když už ho ale potkám, snažím se pochopitelně jako novinář položit mu co nejvíc otázek. Slouží mu ke cti, že zatím se nestalo, že by na nějakou otázku neodpověděl, naopak, působí jako člověk, který dokáže odpovídat trpělivě a také podrobně. Problém je ale v tom, že k napsání reálného portrétu Zdeňka Zemka by byl potřeba minimálně celodenní rozhovor s ním.

Kdo je vlastně tento podnikatel? Jak se mu podařilo zvládnout všechny své dřívější podnikatelské „peripetie" tak, že může dávat desítky milionů korun ročně do fotbalu? Jak moc spasí jeho podnikání obrovský boom fotovoltaických elektráren, do jejichž budování se „vrhl" tak jako málokdo jiný?

A řadu otázek by mu šlo jistě položit také v souvislosti s obrazy Joži Uprky. Například: Jak blízké jsou mu vlastně tyto obrazy? Bude je dál nakupovat a vystavovat nebo později prodávat, když jich má „jeho" nadace už kolem stovky? Co všechno obsahuje domluva s Knížákem? A především, pokud mu podnikání půjde, co všechno se rozhodne v našem regionu mecenášsky podporovat?

Před samotným podpisem smlouvy toho Zdeněk Zemek ale moc neřekl, to Milan Knížák byl v Kněždubu, kde k podpisu smlouvy došlo, mnohem „upovídanější". Kromě toho, že promluvil opravdu zajímavě o dnešním smyslu lidové kultury i Uprky, ptal se také na všechno kolem sebe.

„Proč máte tady tolik domů, které kazí architekturu vesnice? Proč mají takové ošklivé pestré barvy? Co děláte s chátrajícími domky? Proč je u hrobu Uprky tato divná zeleň?" ptal se starosty Kněždubu. Možná by vám přišlo neslušné, že se takto jako host vyptával, jeho otázky ale byly přesně formulované a ťaly do živého.

A pravdu měl také v okamžiku, když dostal otázku, jestli bude vydána k výstavě Uprky jeho reprezentativní monografie. „Nechci, aby to byl jen sběr informací, to je dnes překonaný způsob, my bychom velmi rádi zasadili Uprkovo dílo do sociální a společenské sféry evropské a vnímali jeho dílo v uměleckém kontextu doby," odpověděl.

Takové návštěvy tady na Slovácku potřebujeme jako sůl. Návštěvy vzdělané, zvídavé, náročné, zajímavé, které umí říci svůj názor a umí si vyslechnout také názor náš.

Radek Bartoníček

Autor tvoří internetové stránky www.slovackoDNES.cz

(Publikováno ve Slováckých novinách 16. října 2009)

  Milan Knížák na Slovácku - proč máte tady tolik domů, které kazí architekturu vesnice? Po pravé   ruce má Petra Vašáta, který společně s podnikatelem Zemkem vlastní sbírku obrazů Uprky - ale nejen tyto obrazy. Napravo na snímku je starosta Kněždubu.