Průvodce Slováckem - Slovácko na vlastní srdce

Studentka Kateřina Dvouletá: Jak žáci škol v našem regionu (ne)jezdí na výměnné pobyty do zahraničí

 

ZAHRANIČNÍ POBYTY NA SŠ NA UHERSKOHRADIŠŤSKU

Už J. A. Komenský byl zastáncem toho, že cestování, poznávání cizích zemí, lidí a jejich tradic by mělo být završením vzdělávání mládeže. Téma mé bakalářské práce - Přínos zahraničních výměnných pobytů pro studenty vybraných středních škol na Uherskohradišťsku - jsem si zvolila hned z několika důvodů.

Teprve v poslední době je u nás myšlenka Komenského využívána v praxi „naplno" a také proto, že jsem se sama v průběhu základní a střední školy zúčastnila několika zahraničních výměnných pobytů a mou „dočasnou rodinou" se stalo několik rodin v Německu a jedna rodina v Anglii. Na oplátku přijeli mí zahraniční přátelé k nám a naše rodina se stala dvakrát „hostitelskou". Díky účasti na různých zahraničních pobytech jsem získala vlastní zkušenosti z této oblasti.

Informace jsem zjišťovala pomocí dotazníků: jeden typ pro vedení škol - sloužící ke zmapování situace v této oblasti na všech středních školách na Uherskohradišťsku, druhý určený studentům, jehož prostřednictvím jsem získala pohled na výměnné pobyty očima samotných účastníků.

Dotazníky vyplňovali studenti Střední odborné školy a Gymnázia Staré Město a Střední školy průmyslové, zdravotní a hotelové Uherské Hradiště, přičemž bych chtěla oběma školám velmi poděkovat za spolupráci.

Zahraniční výměnné pobyty mají na některých školách v našem okrese již dlouholetou tradici (např. od roku 1994), na jiných fungují teprve krátce. Ze 16 středních škol v okrese Uherské Hradiště pořádá zahraniční pobyty 9 škol (56%). Zahraniční pobyty většinou nepořádají odborné školy, učiliště a soukromé školy.

Možná zde ještě přetrvává mylná představa, že na zahraniční pobyty jezdí pouze střední školy s maturitou a školy více orientované na teoretické znalosti než na ty praktické. Přitom NAEP (Národní agentura pro evropské vzdělávací programy) v podmínkách jasně uvádí, že granty na podporu mobility jsou určeny všem typům škol, včetně učňovských oborů (např. budoucí kuchaři mohou prostřednictvím výměnného pobytu získat zkušenosti z mezinárodní kuchyně).

V odpovědích škol byla také jako jedna z příčin nepořádání zahraničích pobytů uvedena nedostatečná jazyková vybavenost studentů. Dle mého názoru by se právě účastí na zahraničním pobytu mohla zvýšit motivace studentů k učení se cizím jazykům. Vždyť pobyty nejsou jen o učení, naopak studenti zažijí neopakovatelné zážitky se skupinou zahraničních vrstevníků, úroveň jazykových dovedností není tím hlavním.

Zahraniční pobyt je výborný způsob, jak propojit učivo s praxí (cizí jazyk, zeměpis, základy společenských věd, atd.) a zároveň spojit proces učení se zábavou. Zahraniční výměnné pobyty jsou pro studenty vítaným zpestřením stereotypního běhu školního roku, nelze jim odepřít jejich přínos pro studenty. Z dotazníků vyplynulo, že kontakt se zahraničním kamarádem udržuje pouze 40% studentů, 60% kontakt se zahraničím nemá nebo jej neudržuje - možná kvůli tomu, že získání kontanktu se zahraničím nepřikládají studenti větší význam.

Mezi prostředky „mezinárodní komunikace" jednoznačně dominuje internet, především sociální síť facebook. Přitom takové psaní po internetu s rodilým mluvčím může být pro studenty cizího jazyka velmi přínosné. Nejčastěji navštěvované země středních škol na Uherskohradišťsku jsou: Německo a Itálie, dále Velká Británie, Polsko, Belgie. Školy hojně využívají grantové programy na výměnné pobyty pro své studenty, což hodnotím velmi kladně. Výměnné pobyty se tak stávají finančně dostupnějšími i pro studenty z rodin, kde ekonomická situace není příliš příznivá.

Ředitelé škol (popř. zástupci ředitelů) považují za největší přínos zahraničních výměnných pobytů zdokonalení, prověření komunikačních schopností studentů v cizím jazyce. Studenti považují za největší přínos zahraničních výměnných pobytů obohacení se novými zkušenostmi a zážitky.

Z výzkumu také vyplynulo, že pracovat v zahraničí (ať už dlouhodobě či krátkodobě) by chtělo 89% studentů, zahraniční pobyty totiž studentúm otevírají pomyslnou „bránou do světa možností", o kterých se jejich rodičům ve školních letech bohužel ani nesnilo.

Dotazník také zjišťoval pocit příspušnosti studentů k Evropě a k vlastnímu národu. Většina studentů se cítí být Čechem a současně Evropanem - 53%, „pouze" Čechem 29%, za jednoznačné Evropany se považuje 8% respondentů. Evropanem a současně Čechem se cítí být 6% studentů. 4% studentů se považují za příslušníky jiných národů.

63% studentů zastává názor, že je jejich škola dokázala na výměnný pobyt v konverzaci v cizím jazyce dostatečně připravit. S tímto tvrzením nesouhlasí 20% studentů, 17% zvolilo odpověď - nevím. Většina studentů je tedy s výukou cizího jazyka spokojena.

Výzkum také odhalil rezervy v oblasti informovanosti studentů z této oblasti - ze strany a škol a agentur by bylo dobré informovanost studentů zlepšovat (např. pořádáním besed, přednášek na téma zahraničních výměnných pobytů), byla by totiž škoda, aby neuvyžívali široké škály programů zahraničních pobytů, která je jim dnes nabízena.

Pro ty, kteří na zahraničním výměnném pobytu nebyli: jedná se o zahraniční výjezd třídy, skupiny studentů nebo i jednotlivců ubytovaných po dobu pobytu v hostitelských rodinách. Nejčastěji se jedná o zahraniční výměnné pobyty v rámci partnertsví škol. Studenti se během pobytu mohou účastnit např. vyučování na zahraniční škole, výletů po zajímavých památkách, muzeích, kulturních akcích a místech v okolí. Odpolední program pro své hosty zajišťují studenti z hostitelských rodin. Večer se shlukují skupinky studentů a jejich hostů a konají se např. zahradní grilovací párty, hraní bowlingu či kulečníku, karaoke, táboráky, sportovní aktivity, návštěvy diskotéky, při kterých se ze „zahraničních partnerů" stávají kamarádi.

Tento typ pobytu je specifický tím, že v časovém rozmezí do jednoho roku se role hostů a hostitelů vystřídají a pobyt se opakuje v jiné zemi. Účastníci pobytu tak mají velkou možnost navázání kontaktů a přátelství v zahraničí, nejen mezi účastníky zahraničního výjezdu, ale také mezi jejich přáteli z běžného života.

Druhý nejčastější typ zahraničních pobytů studentů není založen na partnerství škol, je koncipován spíše jako poznávací zájezd, ale studenti opět bydlí během pobytu v hostitelských rodinách a přicházejí každodenně do kontaktu s místními lidmi.

Plná verze bakalářské práce a veškeré výsledky výzkumu jsou dostupné na: http://portal.utb.cz/wps/portal/prohlizeni - kliknout na kvalifikační práce a zadat název práce : Přínos zahraničních výměnných pobytů pro studenty vybraných středních škol na Uherskohradišťsku.

Kateřina Dvouletá, studentka UTB